زبان چرب زبان
تغذیه

شب نشینی‌های خوشمزه با تنقلات خانگی

هنوز مزه ی گندم شادونه ی مادر بزرگ زیر زبانمان هست. برگه های زرالویی که همراه با گردو داخل سینی چای قرار می گرفت و چشمان برق زده ی ما کودکان آن روزگار! هنوز هم با کمی دقت و تمرکز می توان همان خاطرات خوشمزه را تداعی کرد. هنوز هم می توان با مواد غذایی سالم و مقوی، شب نشینی های با صفا برگزار کرد.

تنقلات مامان بزرگا امروزه اسمش را با مواد غذایی سالم یا مواد غذایی سلامت محور جا به جا کرده است. مواد غذایی سالمی با رنگ و بوی قدیمی! که نه استرس مواد نگهدارنده و رنگ های غیر مجاز نگرانمان می کند نه روغن های مضر صنعتی. مواد غذایی سلامت پاراج طعمی از جنس خاطره های کودکی را برای ما تداعی می کند.

برای تداعی مزه‌های قدیمی هنوز هم می‌شود با کمی عشق و علاقه طعم‌هایی از جنس تنقلات خانگی قدیمی درست کرد. با چیدن میز تنقلات خوشمزه، می‌توان خاطره‌ی دورهمی‌های قدیمی را با جمع کوچک خانوادگی خودمان تداعی کنیم‌. در این مقاله قصد داریم طرز تهیه‌ی چند نوع تنقلات خوشمزه را با روشی آسان به شما آموزش دهیم.

گندم شادونه

صدای ترق ترق خرد شدن گندم شادونه‌ی مامان بزرگ زیر دندان چه کیفی داشت. جالب است بدانید که تهیه‌ی این تنقلات خانگی خوشمزه بسیار آسان‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید. در ابتدا لازم است:

  • مقداری گندم را پاک کرده و بشویید.
  • سپس گندم‌ها را داخل محلول آب برنج و کمی جوش شیرین ریخته و حدود دوازده ساعت خیس کنید.
  • گندم‌های خیس خرده را داخل آب کش ریخته تا آب آن گرفته شود و در مقابل آفتاب قرار دهید تا کاملاً خشک شود.
  • در مرحله بعد گندم‌های خشک شده را به همراه شادونه‌ی پاک شده داخل ماهیتابه روی حرارت قرار دهید.
  • درحین تفت دادن مقداری محلول آب و نمک اضافه کرده و به هم زدن ادامه دهید تا کاملاً برشته شود.

سوجوق  گردو

یک شیرینی اصیل و سالم ایرانی نوعی باسلوق است که به سوجوق معروف است. این شیرینی عضو ثابت تنقلات خانگیِ شب نشینی‌های خاطره انگیز و نوستالژی ماست. این شیرینی خوشمزه از مغز گردو، شیره انگور، آرد و ادویه دلخواه تهیه می‌شود. طرز تهیه باسلوق به روشی آسان به صورت زیر است:

مواد لازم (برای 4نفر):

  • آب 1 پیمانه
  • آرد سفید 1 پیمانه
  • شیره ی انگور 1پیمانه
  • گلاب و عرق هل از هر کدام 2/1 پیمانه
  • زعفران دم کرده 1قاشق غذاخوری
  • گردو 6 یا 7 عدد

ابتدا گردوها را شکسته، مغز گردو را برای  ده دقیقه در آب گرم ریخته تا نرم شود. سپس مغز گردوها را مانند دانه‌های تسبیح، با استفاده از سوزن استریل به نخ می‌کشیم.

در ظرفی آب گرم، آرد ، شیره، عرق هل و گلاب را روی حرارت گذاشته و هم می‌زنیم. اینکار را مادامی انجام می‌دهیم که غلظت مواد مانند عسل یا فرنی غلیظ شود. برای شیرین‌تر شدن این تنقلات خانگی می‌توانید مقداری شکر به دلخواه به مواد اضافه کنید.

در مرحله ی آخر گردوهای نخ شده را داخل مواد فرو برده تا کاملاً به مواد سوجوق آغشته شود. سپس نخ ها را از جایی آویزان می کنیم تا گرودهای آغشته به شیره کامل خشک شوند. برای ضخیم‌تر شدن سوجوق می‌توانید این کار را دو تا 3 بار انجام دهید. برای خشک شدن کامل این شیرینی باید صبور باشید. زیرا خشک شدن کامل این شیرینی 5 تا 6 روز زمان لازم دارد.

قطاب خانگی

قطاب یکی از انواع شیرینی های سنتی و پر طرفدار ایرانی است. قدمت و اصالت این شیرینی خوشمزه به شهرهای یزد و کرمان باز می گردد. از این شیرینی خوشمزه می توانیم برای پذیرایی در ایام نوروز و یلدا یا در کنار نوشیدن قهوه و چای استفاده کنیم. مواد لازم و طرز تهیه این شیرینی سنتی خوشمزه را در ادامه آموزش می دهیم:

زرده تخم مرغ ۲ عدد
ماست نصف پیمانه
کره ۱۰۰ گرم
آرد سفید ۲ پیمانه
بکینگ پودر ۱ قاشق مرباخوری
مغز گردو یا پسته سه چهارم پیمانه
پودر قند سه چهارم پیمانه
گلاب ۱ قاشق غذاخوری
پودر هل ۱ قاشق غذاخوری
دارچین نصف قاشق چایخوری

گام 1

ابتدا کره را از یخچال خارج می کنیم تا با دمای محیط هماهنگ شود و نرم شود. همزمان زرده های تخم مرغ را داخل یک ظرف مناسب ریخته و به آرامی یا با چنگال هم می زنیم تا به صورت یکدست در آید. پس از یکدست شدن زرده های تخم مرغ، کره آب و ماست را اضافه کرده و هم می زنیم.

گام 3

در این مرحله ابتدا آرد سفید و بکینگ پودر را مخلوط می کنیم و سپس الک می کنیم. الک کردن باعث تردی بافت قطاب می شود. ادامه به صورت کم کم به ظرف حاوی زرده تخم مرغ اضافه می کنیم. زمانی که مواد نسبتاً سفت شد، خمیر را با دست ورز می دهیم و تا جایی آرد اضافه می کنیم که خمیر به دست نچسبد. سپس روی خمیر را با سلفون پوشانده و در محیط گرم قرار می دهیم به مدت یک ساعت تا استراحت کند.

گام 4

در این مرحله مواد میانی قطاب را با استفاده از پسته یا گردو آماده می کنیم. به این صورت که مغز پسته یا گردو را خرد می کنیم به صورتی که نه پودر باشد نه خیلی درشت باشد، سپس در یک ظرف مناسب می ریزیم. در ادامه ۲  قاشق غذاخوری از پودر قند را به همراه دارچین و پودر هل اضافه می کنیم. در اخر گلاب را اضافه می کنیم. مراقب باشد تا مواد میانی به صورت خمیر نشود.

 

گام 5

خمیر را روی یک سطح صاف با وردنه صاف می کنیم. به طوری که قطر آن بیش از نیم سانتی متر نباشد. حالا با یک قالب گرد خمیر را قالب می زنیم، سپس بین هر خمیر قالب زده شده مقداری از مخلوط مغز گردو یا پسته قرار می دهیم و یک سمت خمیر را بر می گردانیم روی سمت دیگر، به صورتی که خمیر به شکل نیم دایره شود و لبه ی خمیر را با چنگال فشار می دهیم.

گام 6

پس از اینکه قطاب ها آماده شدند یک ظرف گود مانند شیر داغ کن روی حرارت قرار می دهیم. سپس به حدی روغن داخل ظرف می ریزیم که قطاب ها در روغن شناور باشند. پس از اینکه روغن به خوبی داغ شد قطاب ها را در روغن سرخ می کنیم تا طلایی شوند. می توانید روی قطاب را با کمی پودر قند و پسته تزئین کنید.

Isaac93

در اینجا تجربه های زندگی مشترک موفق و ناموفق را مطرح می کنم تا زندگی شیک تری داشته باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *