زبان چرب زبان
زیبایی

بهترین راهکارها برای رنگ کردن مو در خانه

خانم‌ها امروزه به دلیل همه‌گیری پاندمی کرونا و یا به دلیل صرفه‌جویی در هزینه‌ها،ترجیح می‌دهند با تهیه رنگ انواع موها خودشان در منزل موهایشان را رنگ کنند. در این مطلب با روش درست رنگ کردن موها در خانه آشنا می‌شوید.

بهترین راهکارها برای رنگ کردن مو در خانه

سابقه رنگ کردن موها به هزاران سال پیش باز می‌گردد و یکی از معیارهای زیبایی در آن زمان، تغییر رنگ موها بوده است به گونه ای که بسیاری از خانم‌ها با استفاده از گیاهان و مواد معدنی موهای خود را رنگ می‌کردند.

همان طور که می‌دانید موها از ماده‌ای به نام کراتین تشکیل شده‌ است یعنی همان پروتئینی که در پوست و ناخن‌ها نیز وجود دارد. رنگ طبیعی موهای همه افراد به نسبت و مقدار وجود دو پروتئین به نام های او ملانین (eumelanin) و فئوملانین (pheomelanin) بستگی دارد. اوملانین ایجاد کننده رنگ موهای قهو‌ه‌ای تا سیاه است در حالی که فئوملانین ایجاد کننده رنگ موهای بور طلایی و قرمز در افراد است. عدم وجود هر دو ملانین موجب سفید و یا خاکستری شدن رنگ موهای طبیعی می‌شود.

 

قبل از شروع به رنگ کردن موها باید با در نظر گرفتن قد موهای خود و نازک و ضخیم بودن مو، رنگ پوست و چشم، رنگ موی مناسب را انتخاب کنید و پس از آن وسایل مورد نیاز برای رنگ کردن موها را تهیه کنید که این وسایل عبارتند از: تیوب رنگ موی دلخواه، برس و قلمو مخصوص رنگ برای پخش کردن رنگ بر روی مو، کاسه رنگ برای مخلوط کردن، اکسیدان برای ترکیب با رنگ مو، کلاه یکبار مصرف، شانه و گیره مو جهت قسمت بندی موها، دستکش یکبار مصرف لاتکس یا نایلونی، آینه، وازلین جهت جلوگیری از رنگ‌پذیری پوست و روپوش رنگ.

اقدامات پیش از رنگ کردن مو

انجام تست حساسیت: از آنجا که امکان دارد پوست به مواد شیمیایی موجود در رنگ مو، واکنش نشان داده و موجب حساسیت یا التهابات پوستی شود، لازم است قبل از شروع به رنگ کردن موها، تست انجام دهید.

از ترکیب کردن چندین رنگ مو خودداری کنید: اگر برای اولین بار است که موهای خود را رنگ می‌کنید بهتر است یک نوع طیف رنگ را انتخاب کنید زیرا تا وقتی حرفه‌ای نباشید ترکیب چندین طیف رنگ مو توصیه نمی‌شود چون ممکن است از نتیجه آن بر روی موهای خود راضی نباشید.

تست رشته مو انجام دهید: وقتی از یک تناژ رنگ موی جدیدی استفاده می‌کنید در ابتدا چند تار موی کوتاه یا مخفی را رنگ کنید تا ببینید که رنگ مو انتخابی، دلخواه شما هست یا نه و تنها به تناژ و رنگ روی جعبه رنگ مو یا کاتالوگ‌ها اکتفا نکنید.

مواظب باشید پوستتان رنگی نشود: قبل از شروع به رنگ کردن موهای خود مقداری وازلین را در امتداد خط رویش موها در پیشانی و اطراف گوش‌ها و پشت گردن خود بزنید تا پوست شما در این نواحی رنگ نگیرد.

استفاده از دستکش نایلونی: برای اینکه هنگام رنگ کردن و شستن موها، دست‌های شما رنگ نگیرد از دستکش استفاده کنید.

ترتیب رنگ کردن مو :

  • موهای خود را شانه کنید تا بدون گره و صاف و یکدست باشد. اگر نیاز به مرتب کردن و نوک‌گیری دارد، قبل از رنگ کردن این کار را انجام دهید.
  • موهای خود را با استفاده از شانه و گیره مو به دسته‌های مساوی تقسیم کنید؛ می توانید آنها به 4 قسمت (دو قسمت جلوی گوش‌ها و دو قسمت به پشت سر) تقسیم نمایید.

-با توجه به حجم موهای خود، مقدار مناسب رنگ و اکسیدان را در کاسه رنگ بریزید و با برس رنگ مخلوط کنید. توجه داشته که رنگ مو را باید بر روی موهای خشک و تمیز استفاده کنید زیرا اگر موهای شما خیس باشد ممکن است رنگ مو به قشر و عمق تار مو نرسد و نتیجه مطلوبی حاصل نشود.
–  برای رنگ کردن موها از ریشه موها شروع به رنگ کردن کنید زیرا به بیشترین زمان برای رنگ‌پذیری و تغییر رنگ نیاز دارند. در حین رنگ کردن، موها را از ریشه به انتها شانه کنید تا رنگ به طور یکنواخت بر روی موها پخش شود. از آنجا که رنگ کردن موهای پشت سر می‌تواند مشکل باشد، برای رنگ کردن بهتر و کامل موها از دو آینه استفاده کنید و با کمک یک آینه دستی، پشت سر خود را در آینه دوم بررسی کنید تا همه موها رنگ شده باشند.

  • پس از اینکه همه موها را به طور کامل و یکنواخت رنگ کردید کلاه یکبار مصرف را روی موهای خود قرار دهید و با توجه به نوع مو خود (صاف یا فر، ضخیم یا نازک) اجازه دهید رنگ مو بر روی موها برای مدت زمان معینی بماند. دقت داشته باشید نوع و جنس مو بر عملکرد رنگ مو تأثیر می‌گذارد. این مدت زمان برای موهای ضخیم که دارای قطر بیشتری هستند 40 دقیقه و برای موهای نازک و ریز 30 دقیقه می‌باشد. بعد از این مدت زمان و رنگ پذیری کامل موها، آنها را با آب بشویید و از شامپو کردن آنها خودداری کنید.
  • برای ماندگاری بیشتر رنگ مو از شامپوهای بدون سولفات و مخصوص موهای رنگ شده و برای حالت پذیری بهتر آنها از نرم کننده مناسب استفاده کرده و هفته ای یکبار از یک تقویت کننده موهای رنگ شده نیز استفاده نمایید.

پیشنهاداتی برای رنگ موی ترکیبی:

گاهی ممکن است شما از ترکیب دو رنگ مو مختلف برای رنگ کردن موهای خود استفاده کنید. ترکیب دو رنگ مو متفاوت با یکدیگر موجب ایجاد سایه‌های رنگی مختلف بر روی موی شما شده و به نسبت موهایی که تنها با یک تناژ، رنگ شده‌اند دارای عمق بیشتری هستند.


تناژهای رنگ مو به گونه‌ای فرموله شده‌اند که با ترکیب دو رنگ مو متفاوت می‌توانید یک رنگ مو ترکیبی  و جذاب برای مو‌های خود داشته باشید. برای این کار شما باید دو طیف رنگ مو را که مکمل یکدیگرند و از یک برند بوده و فرمول مشابه‌ای دارند، انتخاب کنید؛ رنگ‌های مکمل، ترکیب رنگ مطلوب و زیبایی را به وجود می آورند. از ترکیب رنگ موهای متضاد مانند بلوند و مشکی با یکدیگر پرهیز کنید زیرا هر دو آنها رنگ‌های غالب هستند و به خوبی با هم ترکیب نمی‌شوند. برای تهیه رنگ موی ترکیبی ابتدا یک رنگ طبیعی را به عنوان رنگ پایه انتخاب کنید که این رنگ بنا به سلیقه شما می‌تواند تیره یا روشن باشد. پس از آن رنگ موی دوم را با آن مخلوط کنید و مقاومت رنگ‌پذیری هر دو رنگ مو را در نظر بگیرید و هنگام ترکیب آن‌ها به عددی که نشان دهنده میزان درجه رنگ‌پذیری آنها می باشد، دقت کنید. هر چه این عدد بیشتر باشد موهای شما روشن‌تر می‌شود. سپس نصف تیوب هر یک از رنگ موها را با هم ترکیب کنید بعنوان نمونه نسبت 1:1 را در نظر بگیرید و اطمینان پیدا کنید که از هر کدام به میزان مساوی استفاده کردید و اگر آن‌ها را به غیر از این فرمول ترکیب نمودید در جایی یادداشت کنید تا برای دفعه بعد به آن دسترسی داشته باشید. بعد از آن مقدار اکسیدان مناسبی را برای مخلوط کردن با رنگ موها در نظر بگیرید. به عنوان نمونه اگر شما رنگ موها را به نسبت 1:1 ترکیب کردید، باید دو یا سه برابر میزان رنگ، اکسیدان اضافه کنید سپس تمام مواد را خوب با هم مخلوط کرده و همان روش‌ها و دستورالعمل رنگ کردن موها را که قبلاً ذکر شد، انجام دهید.

Isaac93

در اینجا تجربه های زندگی مشترک موفق و ناموفق را مطرح می کنم تا زندگی شیک تری داشته باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *