زبان چرب زبان
رشد و توسعه فردی

5 بعد اصلی توسعه شخصی و تعریف مختصر آنها

روزهایی وجود دارد که از خواب بیدار می شوم و فقط از طریق حرکات روزانه می گذرم. من قهوه درست می کنم و می نشینم پشت کامپیوترم برای یک روز کار. من معمولاً ورزش می کنم، با سگ ها قدم می زنم، شام درست می کنم. سپس، بخوانید، نمایش ببینید، به رختخواب بروید. روز بعد؟ بیدار شوید و همه چیز را دوباره انجام دهید.به خصوص در اوج همه‌گیری، احساس یکنواختی شرورانه پیدا کرد. زندگی ما به ظاهر در ترافیک سپر به سپر متوقف شده است. احساس می کنیم رویاها، اهداف و جاه طلبی ها در ملاس غلیظ یا عسل در پشت مغز ما مدفون شده اند. و حتی زمانی که ما در این حالت عادی جدید حرکت می کنیم، ممکن است آن احساس «گیر کردن» در ما گیر کند.

قبل از اینکه بدانم رشد شخصی به چه معناست، یک سفر رشد شخصی عمدی را آغاز کردم. می‌دانستم که می‌خواهم رشد شخصی خودم را ببینم و به نقطه‌ ای از زندگی‌ رسیده بودم که نیاز به تغییر خودم داشتم.

رشد شخصی در چیزی که ما آن را می نامیم جان می گیرد. رشد شخصی یک کار عمیق و درونی است و با چشم بیرونی قابل مشاهده نیست. با کمک ابزارهای رشد شخصی مناسب، می توانید یک تمرین مادام العمر برای آن ایجاد کنید.

سفر رشد شخصی من مجموعه ای از فراز و نشیب ها، شکست ها و موفقیت ها را به خود دیده است. هر سفر توسعه شخصی یک تعهد مادام العمر است، نه یک سرعت یا کار دست یافتنی. از دست اندازها و موانع عبور می کند، اما می تواند در سایر زمینه های زندگی شما نیز پیشرفت کند.

اگر به دنبال راه هایی برای ارتقای بازی توسعه شخصی خود هستید، ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم

توسعه شخصی چیست؟

مطمئناً آنطور که به نظر می رسد آسان نیست. هر فردی منحصر به فرد است. بنابراین، منطقی است که پیشرفت شخصی برای هرکس متفاوت به نظر برسد. اما در واقع به چه معناست؟

توسعه شخصی چیست؟

توسعه شخصی به معنای نگاه به درون و تمرکز بر راه‌هایی برای بهتر کردن خود است. رشد شخصی خودآگاهی، عزت نفس شما را افزایش می دهد، مهارت های شما را افزایش می دهد و آرزوهای شما را برآورده می کند.

در، ما به تمرین اعتقاد زیادی داریم. از بسیاری جهات، توسعه شخصی شکلی از کار درونی است. این عمل نگاه به درون برای دستیابی به یک هدف یا نتیجه است، به ویژه در جستجوی وضوح، هدف و اشتیاق در زندگی.

توسعه شخصی بسیار بزرگتر از توسعه شغلی یا خودسازی است. همه جنبه‌های زندگی شما را در بر می‌گیرد که می‌خواهید رشد شخصی را ببینید – و در جایی که برای شما ظاهر می‌شود، تبعیض قائل نمی‌شود. اینجا را بخوانید

توسعه شخصی معمولا با یادگیری مهارت های جدید به دست می آید به عنوان مثال:

آموزش مطالب به عنوان یک روش برای توسعه شخصی اساسی است. وقتی که ما مطالب جدید یاد می‌گیریم، عمق دانش ما افزایش می‌یابد و دیدگاه‌های جدیدی به ذهنمان می‌رسد. این فرآیند نه تنها باعث افزایش دانش و مهارت‌های ما می‌شود، بلکه به ما امکان می‌دهد تا با مسائل مختلفی که در زندگی مواجه می‌شویم، بهتر برخورد کنیم. اما آموزش فقط یادگیری محتوا نیست؛ بلکه نیازمند اعمال واقعی آن در زندگی است. به این معنا که آموخته‌های خود را در مواقع مختلف به کار گیریم و با تجربه عملی، آن‌ها را تثبیت کنیم. از طریق آموزش مطالب، ما بهبود مستمر و پیشرفت را تجربه می‌کنیم و ارتقاء شخصیت و توانمندی‌های خود را در جهت رسیدن به اهداف بلندمدت تسهیل می‌کنیم.

زمینه رشد شخصی

وقتی صحبت از توسعه شخصی می شود، اشاره نکردن به سلسله مراتب نیازهای مزلو دشوار است. به گفته مزلو، نیازهای اساسی شما باید برآورده شوند تا به حداکثر پتانسیل خود برسید. به عبارت دیگر. رسیدن به خودشکوفایی به این معنی است که ما به بالاترین سطوح خودآگاهی، اعتماد به نفس، رشد شخصی و خودآگاهی می رسیم.

بسیار شبیه سلسله مراتب نیازهای مزلو، ما شاهد پنج حوزه مختلف توسعه شخصی هستیم. اهداف مختلف توسعه شخصی می توانند در دسته های مختلفی قرار گیرند.

ذهنی

ورزش دادن به مغز و حفظ تناسب ذهنی برای رشد شخصی بسیار مهم است. در ، این امر به چند روش زنده می شود: مربیگری، فرصت های یادگیری و رشد شغلی. به عنوان مثال، در حال حاضر، من در حال گذراندن دوره نویسندگی خلاق هستم تا به تقویت عضلات خلاق ذهنی خود کمک کنم. (و صورتحساب را به عنوان بخشی از کمک هزینه تحصیلی ما پرداخت می کند.)

رشد ذهنی می تواند هر چیزی از کارگاه ها، جلسات آموزشی یا حتی استراحت باشد. استراحت به همان اندازه (اگر نه بیشتر) از ورزش ذهنی مهم است. و همانطور که آمادگی ذهنی شما بهبود می یابد، انعطاف پذیری، نوآوری و خودآگاهی شما نیز بهبود می یابد

اجتماعی

ارتباطات و روابط اجتماعی نیز برای هر پیشرفت شخصی ضروری است. به هر حال، خودسازی یک پیگیری انفرادی نیست. انسان ها موجوداتی اجتماعی هستند – ما برای یادگیری و رشد به این ارتباط نیاز داریم.

و از ارتباطات اجتماعی، مهارت های مهمی به دست می آوریم. مانند مهارت های ارتباطی، حل مسئله، ایجاد رابطه، و توانایی دریافت (و دادن) بازخورد. ما همچنین از اطرافیان و تجربیات آنها یاد می گیریم

معنوی

رشد و توسعه شخصی – چه مذهبی باشید چه نباشید – می تواند در معنویت به وجود بیاید. مهم است که بدانیم دین و معنویت مترادف نیستند. در واقع، دور از آن.

معنویت به این معناست که شما در حال سرمایه‌گذاری برای درک عمیق‌تر خود در دنیای اطرافتان هستید. این به شما کمک می کند خود را بشناسید و ارزش های خود را کشف کنید. و در زمینه ابزار رشد شخصی معنوی می‌تواند آگاهی بیشتری را به خود و تغییر ایجاد کند

عاطفی

رشد شخصی عاطفی با هوش هیجانی همراه است. در ساده ترین حالت، هوش هیجانی یعنی توانایی درک احساسات.  درک هم یعنی چگونه آن احساسات افکار و کارهای ما را شکل می دهند.

تجربیات شما به رشد عاطفی و پیگیری بهبود خود کمک می کنند. سفر خود را تا اینجا انجام دهید. چه تجربیاتی به شما اضافه شده است؟  وقتی به مسیری که طی کردید فکر می کنید، چه چیزهایی یاد گرفته اید؟

اگر به مسیر طی شده نگاه می‌ کنید و رشد شخصی را می بینید، احتمالاً رشد عاطفی را تقویت کرده‌اید. این به هوش هیجانی نیاز دارد تا بتوانید متوجه شوید که احساسات و افکارتان چه نقشی ایفا کرده اند.

فیزیکی

بدن سالم، ذهن سالم را تغذیه می کند. بین سلامت جسمانی، روانی و عاطفی شما پیوندی ذاتی وجود دارد.

این جنبه از رشد شخصی بر سلامت جسمانی متمرکز است – مانند تغذیه، خواب، ورزش و حرکت. وقتی خود فیزیکی شما تغذیه می شود، احتمالاً ذهن شما نیز از آن فواید بهره می برد.

راه هایی را در نظر بگیرید که می توانید این حوزه از رشد شخصی را ایجاد کنید و به احساس بدن و ذهن خود توجه داشته باشید.

7 نکته مفید برای رشد شخصی

  • زبان جدیدی یاد بگیرید
  • سرگرمی جالب و جدیدی را پیدا کنید
  • به ترس ها و دل نگرانی هایتان غلبه کنید
  • سحر خیز باشید
  • به طور منظم ورزش کنید
  • اهداف بزرگ داشته باشید
  • از برنامه ریزی روزانه پیروی کنید

 

Isaac93

در اینجا تجربه های زندگی مشترک موفق و ناموفق را مطرح می کنم تا زندگی شیک تری داشته باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *