زبان چرب زبان
آموزش روابط زناشویی

ویژگی زندگی زناشویی موفق+راز خوشبختی

زندگی زناشویی توام با موفقیت رویایی است برای همه آنهایی که در طول زندگی خود به دنبال خوشبختی و آرامش هستند. البته که همه انسان ها وقتی ازدواج می کنند در آرزوی خوشبختی هستند و هیچ کس برای جدایی و سختی دست به این کار نمی زند. اما شاید بارها شنیده باشید که ازدواج و رابطه خود ساختنی است. از همین رو در این مطلب درباره بهترین روش های زندگی زناشویی موفق و رمز و راز آن به شما خواهیم گفت.

زندگی زناشویی موفق چه ویژگی دارد؟

بسیاری از کسانی که در آستانه ازدواج هستند وقتی به مشاوره پیش از ازدواج مراجعه می کنند وقتی بپرسید هدف آن ها از ازدواج چیست پاسخ می دهند زندگی زناشویی موفق. ازدواج یکی از مراحل پر فراز و نشیب در طول زندگی هر فردی است که پس از دوران مجردی به آن ورود می کند. مرحله ای که اگر رمز و راز زندگی زناشویی را بدانید می تواند منجر به زندگی زناشویی موفق شود. اما به راستی چه زندگی زناشویی می تواند به موفقیت ختم شود. به زعم بسیاری از مشاوره های روانشناس و کسانی که سالیان سال در این زمینه تحقیقات گسترده ای داشته اند مهمترین ویژگی های یک زندگی زناشویی سرشار از آرامش و موفقیت حائز ویژگی های زیر است:

  1. یک همسر خوب نخستین ویژگی یک زندگی زناشویی موفق است: در واقع باید رابطه ای ذیل ازدواج شکل بگیرد تا بتوان در سایه آن مسیر یک زندگی موفق را توام با آرامش طی کرد. همسر خوب کسی است که نزدیکترین ویژگی ها را به ملاک های زوج یا زوجه دارد. این ملاک ها برای هر کسی متفاوت است. و در واقع هر کسی همسر خوب را دارای شرایطی می داند که به روحیه او نزدیکتر است و نمی توان برای ملاک های همسر خوب یک نسخه ثابت پیچید.
  2. خانواده موفق دومین ویژگی موفق بودن یک زندگی زناشویی است: این خانواده که از زوجین تشکیل شده است می تواند از نظر اخلاقی بسیار عالی و رضایت بخش برای طرفین باشد. این خانواده در تربیت فرزندان خود بسیار دقیق و حساس هستند و تلاش می کنند فرزندان خوبی را به جامعه تحویل دهند. خانواده اخلاقی مهمترین ویژگی است که این خانواده های موفق دارند.
  3. برقراری رابطه موثر سومین ویژگی این زندگی های موفق ذیل رابطه زناشویی است: منظور از برقراری رابطه موثر رابطه ای است که زن و شوهر بتوانند در آن بدون هیچ نگرانی و لکنتی مسائل را با یکدیگر مطرح و برای حل مسائل همفکری کنند. هیچ راز و پنهان کاری در این رابطه وجود ندارد و ساختن زندگی مشترک با همراهی دو طرف صورت می گیرد.
  4. درک مشترک آخرین ویژگی و مهمترین ویژگی در یک زندگی زناشویی سرشار از آرامش و موفقیت به شمار می آید: طرفین رابطه در این نوع زندگی زناشویی با پذیرش همه نقاط ضعف و قوت یکدیگر و عدم تلاش برای تغییر دادن هم است. در این رابطه همدیگر را مقایسه نمی کنند، داشتن عیب و نقص را ایراد نمی داند و تلاش آنها برای بهتر شدن رابطه و بالا بردن کیفیت رابطه زناشویی است.

راز خوشبختی در زندگی زناشویی چیست؟

زندگی زناشویی موفق و دستیابی به آن آنقدر هم دست نیافتنی نیست. شاید زوجین زیادی را در اطراف خود دیده باشید که سال های زیادی در کنار یکدیگر زندگی کرده اند و همچنان در دوران سالمندی رابطه آن ها عمیق و لذت بخش است. در نظر داشته باشید که زندگی زناشویی موفق الزاما بدون هیچ دعوا و چالش نیست. بلکه در این زندگی ها طرفین رابطه به خوبی می دانند که با تنش و چالش نمی توانند  در مسیر زندگی زناشویی توفیقی کسب کنند. از همین رو برای پیشرفت زندگی و بهبود رابطه استفاده از رمز و رازهای ساده ای را که بسیاری از روانشناسان در  مشاوره ازدواج توصیه می کنند را به کار می گیرند. مهمترین رازهایی که می تواند در زندگی زناشویی موثر و مفید باشد عبارت است از:

همراه بودن زوجین

در فراز و نشیب زندگی و داشتن هدف همسو و در کل همراه بودن زوجین. از مهمترین مسایل در زندگی زناشویی داشتن هدف مشخص و حرکت به سمت آن در طول زندگی است.

عدم پنهان کاری زوجین

در این رابطه زوجین برای نشان دادن خود واقعیشان نگرانی از واکنش های طرف مقابل ندارند. ترس از تنبیه یا برخوردهای تند و نامناسب یکی از مهمترین دلایل پنهان کاری و رازداری زوجین از یکدیگر می شود.

اعتماد دو طرف به یکدیگر

زوجین باید نسبت به هم اعتماد متقابل داشته باشند، پنهانکاری یا دروغگویی از مهمترین عوامل خدشه دار کردن این اعتماد می باشد و در واقع می توان آن را سمی در رابطه های زناشویی دانست.

داشتن حریم خصوصی

همه انسان ها فارغ از رابطه ای که با هم دارند، نیازمند حریم شخصی و خصوصی هستند که کسی نباید از آن تخطی کند. این حریم خصوصی به فرد کمک می کند تا فرصتی برای تنهایی داشته باشد.

علاقه دوطرفه

در رابطه زناشویی موفق عشق و علاقه در میان طرفیت دو طرفه است. این علاقه انگیزه و هدفی می شود برای اینکه طرفیت احساس محبت را از یکدیگر دریغ نکنند.

رابطه موثر

این مورد را می توان کلید اصلی و اساسی زندگی های زناشویی موفق برشمرد. ظرفیت یک رابطه زناشویی باید بتوانند به راحتی درباره مسائل و چالش های مختلف زندگی بدون نگرانی از قضاوت یا محکوم شدن صحبت کنند.

عدم احساس تملک نسبت به طرف مقابل

برخی تصور می کنند وقتی با کسی ازدواج می کنند به نوعی زن یا شوهر صاحب دیگری است. از همین رو دائما با محدود کردن یا کنترل کردن وی باعث آزار طرف مقابل می شوند. در صورتی که یکی از طرفین رابطه این احساس را داشته باشد طبیعتا دیگر نمی توان نام موفق را براین رابطه زناشویی گذاشت.

گوش شنوای هم بودن

زن و شوهر باید زمانی را در طول روز برای شنیدن حرف های هم اختصاص دهند. این انتظار به جایی است که زوجین باید از هم داشته باشند. علاوه بر اینکه این موضوع می تواند گام موثری در رفع سوءتفاهم ها یا پیشگیری از به وجود آمدن آن باشد.

رابطه جنسی سالم و مناسب توام با رضایت طرفین

رابطه جنسی همانطور که در بسیاری از رابطه های زناشویی می تواند منجر به طلاق و جدایی شود، در رابطه های موفق اما می تواند باعث تقویت و استحکام رابطه زناشویی نیز شود. این رابطه باید توام با ابراز عشق و علاقه باشد در این صورت رضایت نیز همراه با رابطه جنسی به وجود می آید. یکی از ارکان اصلی در رابطه موثر نیز همین مسئله است.

 

در کنار همه مواردی که برای داشتن یک زندگی زناشویی موفق بیان شد اما نکته مهم دیگری نیز باید به آن اشاره شود که شاید بسیاری از افراد از آن غافل می شوند. اینکه فرد باید پیش از ازدواج هدف و برنامه خود را درباره ازدواج بداند. خود را به خوبی بشناسد و برای این موضوع تلاش کند. در صورتی که هنوز به شناخت کافی از خود، نیازها و ملاک های مناسب همسر آینده خود نرسیده اید می توانید از مشاوره فردی بهره ببرید.

Isaac93

در اینجا تجربه های زندگی مشترک موفق و ناموفق را مطرح می کنم تا زندگی شیک تری داشته باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *