زبان چرب زبان
رشد و توسعه فردی

راهکارهای تازه برای بهبود مطالعه: مقایسه و تحلیل 3 روش آزمایش شده

معمولاً دانش‌آموزان با خواندن مجدد یادداشت‌های کلاس و فشرده کردن فصل‌های کتاب درسی برای امتحان آماده می‌شوند – تکنیک‌های مطالعه‌ای که بر این فرض بستگی دارد مانند دستگاه‌های ضبط هستند که می‌توانند خاطرات را در طول امتحان پخش کنند. پروفسور رابرت بیورک، دکترای روانشناسی و یکی از مدیران آزمایشگاه یادگیری و فراموشی در دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس، می گوید: «اما عملیات ذخیره سازی و بازیابی حافظه انسان تقریباً از هر جهت ممکن با دستگاه های ضبط متفاوت است.

چه چیزی به مغز ما در حفظ اطلاعات کمک می کند؟ استراتژی های مطالعه ای که مغز را ملزم می کند به جای مرور منفعلانه مطالب، برای به خاطر سپردن اطلاعات تلاش کند. به عنوان مثال بهترین اپلیکیشن دانلود کتاب و بهترین سایت خرید کتاب را چک کنید. کتاب های خوب را دانلود و تهیه کنید. اینکار به شما برای یادگیری هرچه بهتر کمک خواهد کرد.

Bjork برای توصیف این مفهوم اصطلاح “دشواری قابل درک” را ابداع کرد و روانشناسان در حال بررسی این موضوع هستند که چگونه دانش آموزان می توانند تکنیک هایی را برای به حداکثر رساندن مزایای شناختی زمان تحصیل خود توسعه دهند.

در اینجا شش استراتژی مورد آزمایش توسط مربیان روانشناسی آورده شده است.

1. به خاطر بسپارید و تکرار کنید

جفری کارپیکه، دکترای روانشناسی در دانشگاه پردو در ایندیانا که مطالعه می کند، توضیح می دهد که روش های مطالعه ای که شامل به خاطر سپردن اطلاعات بیش از یک بار است – معروف به تمرین بازیابی مکرر – ایده آل هستند زیرا هر بار که یک حافظه بازیابی می شود، در آینده قابل دسترسی تر می شود. یادگیری و حافظه انسان

مزایای این تکنیک زمانی آشکار شد که کارپیکک مطالعه ای را انجام داد که در آن دانشجویان تلاش می کردند فهرستی از کلمات زبان خارجی را یاد بگیرند. شرکت کنندگان این کلمات را به یکی از چهار روش یاد گرفتند:

  • یک بار لیست را مطالعه کنید.
  • آن قدر مطالعه می کردند که هر کلمه را یک بار با موفقیت به یاد می آوردند.
  • مطالعه می کردند تا اینکه هر کلمه را سه بار متوالی با موفقیت به خاطر می آوردند.
  • مطالعه می کردند تا زمانی که هر کلمه را سه بار در طول جلسه یادگیری به یاد می آوردند.

در آخرین شرط، دانش‌آموزان پس از یک بار یادآوری صحیح یک کلمه، به سراغ کلمات دیگر می‌روند، سپس پس از تمرین کلمات دیگر، دوباره آن را به خاطر می‌آورند.

یک هفته بعد، محققان دانش‌آموزان را روی کلمات مورد آزمایش قرار دادند و متوجه شدند شرکت‌کنندگانی که با بازیابی مکرر فاصله – آخرین شرط – تمرین کرده بودند، بسیار بهتر از گروه‌های دیگر عمل کردند. دانش‌آموزان این گروه 80 درصد کلمات را به خاطر می‌آورند، در مقایسه با 30 درصد برای کسانی که اطلاعات را سه بار متوالی (که به عنوان تمرین بازیابی انبوه شناخته می‌شود) یا یک بار به خاطر آورده بودند. گروه اول که شامل هیچ یادآوری نمی شد، کلمات را کمتر از 1% مواقع به خاطر می آورد (ژورنال روانشناسی تجربی: یادگیری، حافظه و شناخت (PDF، 288KB)، جلد 37، شماره 5، 2011).

بسیاری از دانش آموزان تصور می کنند که یادآوری چیزی که یک بار یاد گرفته اند، دلیلی بر به خاطر سپردن آن است. اما به گفته کارپیکه، تنها به این دلیل که می توانید یک واقعیت را در یک جلسه مطالعه بازیابی کنید، به این معنی نیست که بعدا در یک آزمون آن را به یاد خواهید آورد. برای یادآوری هرچه بهتر مطالب کتاب های درسی باید میزان مطالعه خود را بالا ببرید و از وقت های خالی خود استفاده کنید. به عن.ان مثال زمانی که در مترو یا اتوبوس هستید بهترین سایت خرید کتاب را بررسی کنید و کتاب های مناسب را انتخاب و مطالعه کنید.

2. استراتژی های مورد علاقه خود را تطبیق دهید

جان دانلوسکی، دکترا، که یادگیری خودتنظیمی را مطالعه می‌کند، می‌گوید تحقیقات دیگر از برنامه‌های فلش کارت آنلاین، مانند Study Stack یا Chegg، برای تمرین بازیابی اطلاعات پشتیبانی می‌کنند – تا زمانی که دانش‌آموزان در روزهای منتهی به آزمون به آزمایش مجدد خود ادامه دهند. دانشگاه ایالتی کنت در اوهایو دانلوسکی می‌گوید برای فلش کارت‌هایی با پاسخ‌های تک کلمه‌ای، شواهد نشان می‌دهند که فکر کردن به پاسخ مؤثر است، اما برای پاسخ‌های طولانی‌تر مانند تعاریف، دانش‌آموزان باید پاسخ‌ها را تایپ کنند، یادداشت کنند یا با صدای بلند بگویند. اگر پاسخ نادرست است، پاسخ صحیح را مطالعه کنید و بعداً در جلسه مطالعه دوباره تمرین کنید. او می‌گوید: «آنها باید این کار را تا زمانی که درست شوند ادامه دهند و سپس این روند را در چند روز دیگر تکرار کنند.

نگاشت مفهومی نموداری که روابط بین مفاهیم را به تصویر می کشد یکی دیگر از تکنیک های یادگیری شناخته شده است که محبوب شده است، اما محققان روانشناسی شناختی به دانش آموزان هشدار می دهند که تنها در صورتی از این استراتژی استفاده کنند که سعی کنند نقشه ای با کتاب بسته ایجاد کنند. کارپیکه این موضوع را در مطالعه ای نشان داد که در آن دانش آموزان با ایجاد نقشه های مفهومی یا با نوشتن یادداشت در دو شرایط مختلف: با یک کتاب درسی باز یا با بسته شدن کتاب درسی، موضوعات را مطالعه می کردند. با بسته شدن کتاب درسی، آن ها تا جایی که می توانستند به یاد می آوردند. یک هفته بعد، دانش آموزان در امتحانی شرکت کردند که دانش آن ها را از مطالب امتحان می کرد و دانش آموزانی که بازیابی اطلاعات را با کتاب بسته تمرین کرده بودند، عملکرد بهتری داشتند. برای دانلود کتاب های کمک درسی بهترین اپلیکیشن دانلود کتاب را در تلفن همراه خود نصب کنید و بهترین کتاب ها را با کمک آن مطالعه کنید.

کارپیکه می‌گوید: «نقشه‌های مفهومی می‌توانند مفید باشند، به شرطی که دانش‌آموزان در حین استفاده از این استراتژی، تمرین بازیابی را انجام دهند.

3. از گروه های مطالعاتی بیشتر استفاده کنید

هنری رودیگر، استاد بخش روانشناسی در دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس می گوید: بسیاری از دانشجویان نیز از تحصیل با همکلاسی ها لذت می برند؛ اما هنگام کار گروهی، مهم است که دانشجویان اجازه دهند همه به طور مستقل به پاسخ ها فکر کنند. یک مطالعه اهمیت این موضوع را برجسته کرد: شرکت کنندگان سعی کردند کلمات را در یک زبان خارجی با صدای بلند یاد بگیرند یا با گوش دادن به همکارانشان پاسخ ها را بدهند. همان طور که انتظار می رفت، کسانی که با صدای بلند پاسخ داده بودند، دو روز بعد در یک آزمایش از شنوندگان بهتر عمل کردند. محققان همچنین شرکت کنندگانی که با صدای بلند پاسخ داده بودند را با افرادی که در سکوت سعی در یادآوری پاسخ ها داشتند، مقایسه کردند. همه در مورد اینکه آیا پاسخ صحیح را دریافت کرده اند یا خیر، بازخورد دریافت کردند. هر دو گروه عملکرد قابل قبولی داشتند. رودیگر می گوید: فکر کردن به پاسخ برای دیگران ممکن است روند کار را کند کند، اما ماندگاری بهتری برای همه ایجاد می کند؛ زیرا به تلاش فردی نیاز دارد.

نکات مهم برای مطالعه بهتر

  • مدیریت مکانی که در آن مطالعه می کنید
  • به خود وقت کافی برای مطالعه بدهید
  • از نمودار و جدول های درسی استفاده کنید
  • مرور امتحانات قبلی را در نظر داشته باشید
  • با دوستانتان مطالعه کنید

 

Isaac93

در اینجا تجربه های زندگی مشترک موفق و ناموفق را مطرح می کنم تا زندگی شیک تری داشته باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *