زبان چرب زبان
بهداشت و سلامت خانواده

تعمیر دندان مصنوعی شکسته

پروتزهای مصنوعی، چه جزئی یا کامل، معمولاً از مواد بادوام مانند اکریلیک و فلز ساخته می شوند و در نتیجه برای مدت طولانی دوام می آورند. با این حال، همچنان تعمیر دندان مصنوعی شکسته و آسیب دیده جز سوال ها و دغدغه افراد است و این نشان می دهد که امکان آسیب دیدگی در آن ها بسیار زیاد وجود دارد.

 

تعمیر دندان مصنوعی شکسته

پروتزهای مصنوعی، چه جزئی یا کامل، معمولاً از مواد بادوام مانند اکریلیک و فلز ساخته می شوند و در نتیجه برای مدت طولانی دوام می آورند. با این حال، همچنان تعمیر دندان مصنوعی شکسته و  آسیب دیده جز سوال ها و دغدغه افراد است و این نشان می دهد که امکان آسیب دیدگی در آن ها وجود دارد.

خستگی مواد

چیزی که متخصصان دندانپزشکی آن را خستگی مواد می نامند (ضعیف شدن مواد در نتیجه بارگذاری مکرر) وجود دارد که می تواند دندان مصنوعی را ضعیف کند. هنگامی که دندان مصنوعی شما به طور غیرمنتظره ای می شکند، یا متوجه می شوید که ترک های کوچکی روی دندان های مصنوعی شما ظاهر  شده است، باید در اسرع وقت برای تعمیر دندان مصنوعی های خود  اقدام کنید.

علل شایع شکستگی دندان مصنوعی

  • عوامل متعددی در شکستگی دندان مصنوعی نقش دارند که یکی از آنها ساییدگی و پارگی عمومی است. پروتزهای مصنوعی همانطور که بادوام هستند، استرس و فشار زیادی را در طول عمر خود تجربه می کنند، با تمام گاز گرفتن، ساییدن و فشاری که در طول عمر خود متحمل می شوند. در نتیجه، هرچه پروتزها یا دندان مصنوعی شما مسن‌تر باشد، بیشتر در معرض ترک خوردگی و لق شدن قرار می‌گیرند که می‌تواند منجر به زخم، تحریک و سایر مشکلات سلامت دهان شود.
  • خوردن غذاهای سفت، آسیب حرارتی (تاثیری که اقلام سرد و گرم روی دندان مصنوعی می‌گذارد) و همچنین مصرف غذاها و نوشیدنی‌های با اسیدیته بالا نیز از شایع‌ترین علل شکستگی دندان مصنوعی هستند.

زمان ترمیم دندان مصنوعی

اگر به درستی از دندان مصنوعی خود مراقبت کنید، باید بین 5 تا 10 سال برای شما کاربرد داشته باشند و بعد از آن نیاز است که آن ها را تعویض کنید.

با این حال، مراجعه منظم به دندانپزشکی برای معاینه دندان های مصنوعی این اطمینان را به شما می دهد که وضعیت پروتز های متحرک خود را بررسی کنید، می توانید مشکلات کوچک و در حال توسعه ای را که ممکن است دندان مصنوعی شما داشته باشید اصلاح کنید تا بتوانید با این کار از  آسیب های جدی تر محافظت کنید.

ترمیم دندان مصنوعی در لابراتوار دندانسازی زمان کمتری نسبت به ساخت پروتز نیاز دارد و به همین دلیل همیشه اولیت با ترمیم دندان مصنوعی می باشد. همچنین که هزینه آن هم بسیار کمتر از ساخت است.

اگر دندان مصنوعی شما شکسته شود چه باید کرد؟

این سوال که دندان مصنوعی شکسته چگونه تعمیر می شود ممکن است برا ی اکثر افرادی که از این نوع پروتز استفاده می کنند، پیش بیاید.

اگر  زمانی پروتزهای مصنوعی شما شکسته شد، به جای جستجوی ویدیوهایی در مورد نحوه تعمیر موقت دندان مصنوعی خود در YouTube، توصیه می کنیم فوراً  برای تعمیر دندان مصنوعی خود به لابراتوار دندانسازی مراجعه کنید. همچنین می توانید با مراجعه به دندانپزشکی به عنوان یک واسطه دندان مصنوعی خود را از طریق دندان پزشک به لابراتوار دندانسازی ارسال کرده و منتظر ترمیم آن بمانید.

اگر  دندان مصنوعی یدکی در خانه دارید، تا زمان ترمیم دندان مصنوعی شکسته می توانید از آن به عنوان جایگزین استفاده کنید.

آیا می توانید دندان های مصنوعی شکسته را در خانه ترمیم کنید؟

شما می توانید در مواقع اضطراری از کیت ترمیم پروتز در خانه استفاده کنید تا بدون آسیب بیشتر،  پروتزهای شکسته خود را سریع و کوتاه مدت اصلاح کنید. اما این تنها یک راه حل موقتی است و به هیچ عنوان توصیه نمی شود و باید با دندانپزشک خود مشورت کنید(به عنوان یک واسطه میان شما و دندانساز) و یا پروتزهای آسیب دیده خود را توسط لابراتوار دنداسازی معتبر و با تجربه ترمیم کنید.

جلوگیری از شکستگی دندان مصنوعی

همانطور که در بالا ذکر شد، گذشت  زمان و فشار های روزانه بزرگترین چالشی است که منجر به شکستگی دندان مصنوعی شماست.

به این ترتیب، بهترین راه حل برای جلوگیری از شکستگی دندان مصنوعی این است که مطمئن شوید به درستی از پروتز های متحر ک خود مراقبت می کنید و بهداشت دهان و دندان در اولویت قرار دارد.

برای حفظ بهداشت پروتزهای مصنوعی خود نیاز است، آن ها را مرتباً روی یک سینک پر از آب تمیز کرده و مسواک بزنید (با یک حوله صورت که در سینک قرار داده می شود تا در صورت افتادن دندان مصنوعی منجر به شکستگی نشود). بعد از شستشوی کامل آنها را در یک لیوان محلول تمیز کننده دندان مصنوعی به مدت یک شب خیس کنید.

اقدامات لابراتوار دندانسازی برای تقویت بیشتر دندان مصنوعی

از مهم ترین وظایف لابراتوار دندانسازی اقداماتی برای تقویت بیشتر دندان مصنوعی می باشد:

  • دندان های مصنوعی خود را قبل از تحویل از دندانسازی حتما بالانس کنید.
  • لابراتوار دندانسازی برای تقویت بیشتر دندان مصنوعی دو قسمت شکسته شده را با سیم مفتول یا سیم ارتودنسی و یا سیم زنگ نزن به یکدیگر متصل می کنند، این کار به افزایش استحکام دندان های مصنوعی کمک شایانی می کند.

برای ترمیم دندان مصنوعی از چه نوع چسبی می توان استفاده کرد؟

ترک‌های دندان مصنوعی را نمی‌توان با استفاده از هر نوع چسبی برطرف کرد، زیرا  ممکن است توانایی بار چرخه‌ای وارد شده به دندان مصنوعی، در طول فرآیند جویدن را نداشته باشد. همچنین بیشتر چسب ها برای استفاده در دهان نامناسب هستند.

چگونه می توانم دندان مصنوعی خود را درست کنم؟

دندان مصنوعی شکسته شده شما باید توسط یک متخصص لابراتوار دندانسازی بررسی شود . هرگز از چسب ها برای ترمیم دندان مصنوعی خود استفاده نکنید، چرا که آنها برای کارهای دندانپزشکی طراحی نشده اند و حاوی مواد سمی هستند.

دندان های مصنوعی شکسته شده به محض ورود به لابراتوار ضد عفونی شده و با یک وسیله در کنار هم فیکس می شوند و بعد از قالب گیری شروع به تراشیدن دندان مصنوعی کرده و از خمیر هم جنس خود دندا ن مصنوعی استفاده کرده و شروع به تعمیر قسمت تراش خورده می کنند. بعد از پخت در دیگ مخصوص پرداخت و سمباده، پولیش نهایی شده و کار برای تحویل به بیمار آماده می شود.

آیا پروتزهایی که از وسط شکسته شده اند قابل ترمیم هستند؟

در صورتی که پروتزهای دندانی شما دو نیم شده باشد، شما می توانید برای تعمیر آن ها را به یک لابراتوار دندانسازی برده و با متخصص دندانسازی مشورت کنید، در بسیاری از موارد، ممکن است مجبور به تعویض کامل آن ها شوید.

کیت ترمیم دندان مصنوعی چیست؟

کیت‌های تعمیر پروتز معمولاً در داروخانه‌ها یافت می‌شوند، معمولاً شامل مواد باندینگ می‌شوند، در حالی که برخی ممکن است شامل انواع دندان مصنوعی نیز باشند که می‌توانند به طور موقت جایگزین دندان های مصنوعی افتاده شما باشد. با این حال، این کیت‌ها تنها راه‌حل‌های موقتی را ارائه می‌دهند:  و حتما پیشنهاد می شود تا آسیب دیدگی دندان مصنوعی شما غیر قابل جبران شده به  متخصص دندان سازی مراجعه بفرمایید.

چرا دندان مصنوعی من مدام ترک می خورد؟

ترک هایی که روی پروتز شما ظاهر می شوند مربوط به چرخه های استرسی است که در طول استفاده روزانه متحمل می شوند، از جمله فشار ناشی از جویدن غذا های سخت و تغییرات دمایی. این مراحل کاملا طبیعی  از زندگی دندان مصنوعی شماست که به تدریج اتفاق می افتد، شما  می توانید با مراقبت مناسب از دندان مصنوعی این مرحله طبیعی را به تاخیر بندازید.

آیا می توانم یک دندان را روی دندان مصنوعی خود بچسبانم؟

می‌توانید دندان شکسته را با مواد باندینگ مخصوصی که در یک کیت تعمیر پروتز معمولی یافت می‌شود، روی دندان مصنوعی خود بچسبانید، اما فقط به طور موقت در آنجا باقی می‌ماند. برای ترمیم دائمی دندان مصنوعی خود به دندانساز مراجعه کنید.

فراموش نکنید، پیشگیری همیشه بهتر از درمان است! اگر با دندان مصنوعی خود به درستی رفتار کنید و به طور منظم به دندانپزشک خود برای معاینه مراجعه کنید، می توانید طول عمر دندان مصنوعی های خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهید.

Isaac93

در اینجا تجربه های زندگی مشترک موفق و ناموفق را مطرح می کنم تا زندگی شیک تری داشته باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *