زبان چرب زبان
رشد و توسعه فردی

از اولین خانه چاپ سه بعدی افتتاح شده در آلمان چه می دانیم؟

به تازگی ، اولین خانه چاپ سه بعدی  شده در شهر North Rhine-Westphalia کشور آلمان رسما افتتاح شد و از آن زمان مورد توجه همه قرار گرفته است. دلیل شهرت چیست؟!  اینکه ساختمان 160 متر مربعی نه تنها یک حس معماری است ، بلکه قبلاً “جایزه نوآوری آلمان” 2021 را دریافت کرده است. این خانه تک واحده با استفاده از پرینتر سه بعدی بتنی ایجاد شده است و قصد دارد ثابت کند که این فناوری انقلابی در بازار تجاری نیز به بلوغ رسیده است. بنابراین تصمیم گرفتیم نگاهی دقیق تر به ایجاد خانه از فناوری های پرینت سه بعدی و چاپگر سه بعدی مورد استفاده در طراحی منحصر به فرد آن بیندازیم.

نمای بیرونی در حال حاضر به وضوح از سایر ساختمانهای شهر متمایز است: لایه های بتنی  این خانه تک واحده که بر اساس پاشش از نازل چاپگر (بر اساس مختصات سه بعدی هندسه معماری خانه روی هم قرار میگیرند) ساخته شده است و کاملا هم به وضوح با چشم قابل تشخیص هستند (به رگه های دیوار دقت کنید که نشاندهنده لایه های پرینت بتن است) همین لایه ها خانه را زیبا و انحصاری کرده است. شکل خانه زاویه ای شکل است. ساختمان توسط دفتر معماری منطقه ای Mense-Korte برنامه ریزی شده بود و گروه PERI سرانجام تحت Hous3Druck این طرح را به واقعیت تبدیل کرد. پس از گذشت حدود 8 ماه ، همه افراد درگیر از اتمام پروژه آزمایشی راضی هستند و موافقت کردند که این پروژه خبر از دوران جدیدی می دهد.

از این گذشته ، چاپ سه بعدی بتن قرار است به عنوان یک ویژگی دائمی در صنعت ساختمان سازی تبدیل شود و پروژه مشابه پرینت سه بعدی خانه در بکوم آلمان یک نمونه عالی دیگر از امکان اجرای چنین پروژه هایی است؛ در کشورهای دیگر نیز این روند ادامه دارد مثلا خانه SQ4D اولین خانه چاپ سه بعدی در ایالات متحده است.

اگر نگاهی به فضای داخلی خانه بیندازید، متوجه خواهید شد که در اینجا نیز لایه های بتنی خاکستری و احجام گرد غالب هستند. در اتاقها موارد برجسته دیگری از بتن مانند شومینه یا وان نیز وجود دارد.

لیزا-ماریا هانهوس ، مالک آینده، قصد دارد در سال 2023 به این خانه رویایی نقل مکان کند. تا آن زمان ، ساختمان در بکوم به عنوان یک خانه نمایشی عمل می کند. هانهوز خواهر شریک مدیریتی Hous3Druck است و در افتتاحیه خانه جدید خود خاطر نشان کرد: “من خوشحالم که میتوانید با وجود منحنی های داخلی خانه، اینقدر فضای زیادی برای مبلمان پیدا کنید”. علاوه بر استعداد معماری غیرمعمول، خانه مزایای دیگری نیز ارائه می دهد: اتاقها ایزوله و استاندارد طراحی شده اند تا در آن دما با استفاده از پمپ حرارتی زمین گرمایی تنظیم شود و همه عملکردها را می توان با لمس یک دکمه انجام داد (یک خانه هوشمند واقعی)! این خانه در برابر زلزله نیز مقاوم است.

PERI متکی بر سریعترین چاپگر بتنی سه بعدی است

برای ساخت این خانه از یک پرینتر سه بعدی صنعتی مخصوص پاشش بتن بنام BOD2 از تولید کننده ای دانمارکی COBOD استفاده شد که مساحت هر یک از آنها بیش از 80 متر مربع است. به گفته PERI ، این یک چاپگر دروازه ای است که حرکت سر چاپ را روی 3 محور روی یک قاب فلزی که به طور دائمی نصب شده است ، انجام می دهد. مواد مورد استفاده  i.tech 3Dبود که به طور خاص توسط HeidelbergCement برای چاپ سه بعدی توسعه یافته و با BOD2 سازگار است. طبق گزارش PERI ، BOD2 1 متر بتن در ثانیه ایجاد می کند و سریع ترین چاپگر بتنی سه بعدی خانه سازی در بازار است. به عنوان مثال ، چاپ یک دیوار در هر متر مربع 5 دقیقه طول می کشد.

این واقعیت که تولید خانه به روش مواد لایه افزودنی (3D Print) به طور فزاینده ای به عنوان یک فناوری پیشگام در صنعت ساختمان مورد استقبال قرار گرفته، در این واقعیت منعکس شده است که این پروژه در شهر نوردراین-وستفالن با 200 هزار یورو از برنامه بودجه دولتی در ساخت و ساز نوآورانه تکمیل شده است.

در روزی که مراسم افتتاح و نصب چاپگر سه بعدی (هنگام شروع پروژه) بود، وزیر مسئول «اینا شارنباخ» گفت که این پروژه پروژه های نوآورانه دیگری را نیز دنبال خواهد کرد و اظهار داشت: “با تکمیل اولین ساختمان مسکونی چاپ سه بعدی در آلمان ، روند مثبتی شروع میشود: برای ساخت و سازهای نوآورانه با فناوری های جدید ، برای جذابیت بیشتر در حرفه های ساختمانی و معماری مدرن با سبک های جدید. اکنون باید تجربه ساختمان را کسب کنیم و فرایند تولید را در بازار برقرار کنیم ، زیرا فقط مسکن بیشتر اجاره مقرون به صرفه را فراهم می کند. دولت قصد دارد از این بودجه برای پیشرفت بیشتر فناوری های نوآورانه برای ایجاد فضای زندگی بهتر و هوشمند استفاده کند.

خب، نظر شما در مورد افتتاح اولین پروژه چاپ سه بعدی خانه در آلمان چیست؟ آیا در کشور ایران با قیمت های سر به فلک خانه های نه چندان با کیفیت میتوان بروی فناروی چاپگر سه بعدی بتنی حساب کرد؟ لطفا پیشنهادات خود را در بخش نظرات پایین این صفحه درج کنید.

پرینترهای سه بعدی 3DPE

 

Isaac93

در اینجا تجربه های زندگی مشترک موفق و ناموفق را مطرح می کنم تا زندگی شیک تری داشته باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *