زبان چرب زبان
سبک زندگی

پرداختن به سبک زندگی: تاریخچه، تعریف و چگونگی تغییر آن

lifestyle یا سبک زندگی

هزاران سال است انسانها کوشیده اند سبک زندگی خود را بشناسند و مدیریت کنند و حتی دولت ها کوشیده‌اند بر روی سبک زندگی مردمان خود، تاثیر بگذارند.

اما تعریف سبک زندگی و مفهوم پردازی در مورد آن، نسبتاً جدید است.

معمولاً نخستین استفاده جدی از لغت Lifestyle در متون جدید را به آلفرد آدلر روان درمان‌گر اتریشی نسبت می‌دهند .

آنچه آدلر در مورد سبک زندگی مطرح می‌کند بیشتر به جنبه‌های رفتارشناسی و شخصیت شناسی و نیز تاثیرات تربیت دوران کودکی در سالهای بزرگسالی می‌پردازد و با چیزی که امروزه از سبک زندگی می‌شناسیم، تفاوت جدی دارد.

سوبِل در کتاب Lifestyle and Social Structure توضیح می‌دهد که سبک زندگی، یک شیوه‌ی مشخص و قابل مشاهده از زیستن است.

از آنجا که مشاهده‌ی رفتار انسانها، همیشه و همه جا امکان‌پذیر نیست، بسیاری از محققان، ترجیح می‌دهند به جای رفتارهای ما، انتخاب‌های ما در زندگی روزمره را به عنوان نشانه‌ای دست دوم از سبک زندگی مورد بررسی قرار دهند.

چند توصیه برای داشتن روش زندگی بهتر

با رعایت و بهره گیری از این روش‌ها سبک زندگی‌تان تغییر خواهد کرد. اگر بعضی از عادت‌ها را کنار بگذارید زندگی رنگ بهتری پیدا می‌کند. هفت عادت بسیار کوچک از انواع سبک زندگی که به شما آرامش می‌بخشند به شرح زیر است:

_ زمانی که از خواب بیدار می‌شوید، تخت‌خوابتان را مرتب کنید.

هر چیز را سر جای خودش بگذارید. مهم نیست در طول روز از چه چیزهایی استفاده می‌کنید، مهم این است که همه چیز را سر جای خودش بگذارید.

آشغال‌ها را قبل از خواب جمع کنید.

برنامه روزانه خودتان را یادداشت کنید. برخی افراد فهرست‌های طولانی از برنامه‌های آینده خود تهیه می‌کنند و جوابی هم نمی‌گیرند. بهتر است به یاد داشته باشید که نیازی نیست کارهای جزئی را بر روی آن بنویسید.

به رژیم غذایی خود و تناسب اندامتان اهمیت دهید. اضافه وزن، عزت نفس شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد و آثار روانی مخربی را به همراه دارد.

خوش بین باشید یکی از انواع سبک زندگی خوش بین بودن است. بسیاری از افراد همیشه اخمی بر روی چهره و چروک‌هایی بر روی پیشانی خود دارند. افکار منفی باعث ناراحتی خودتان می‌شود.

با غریبه‌ها هم مانند دوستانتان رفتار کنید. نیازی نیست برای کسانی که خیلی نمی‌شناسید مدام اخم کنید و با آن‌ها محتاطانه رفتار کنید. اگر با لبخند و بدون غرض با دیگران صحبت کنید خواهید دید که آن‌ها جذب شخصیت شما خواهند شد و تصمیم می‌گیرند که به شما کمک کنند.

زمانی که با دوستانتان بیرون می‌روید، از حالت عادی، شیک‌تر لباس بپوشید. چرا که خودتان احساس خوبی خواهید داشت.

سؤالات متداول

بهترین نوع سبک زندگی کدام است؟

بهترین نوع سبک زندگی آن است که شما هم به سلامت روان و هم سلامت جسمانی خود اهیمت دهید و برای ارتقای آن‌ها تلاش کنید. سبک زندگی فعالانه و سودمند اجتماعی منجر به رشد و پیشرفت شما می‌شود.

چگونه سبک زندگی خود را تغییر دهیم؟

سبک زندگی شما ممکن است در طی چند سال و با انتخاب‌های شما شکل گرفته‌باشد. با تغییر عادات و رفتارهای خود می‌توانید سبک زندگی را نیز تغییر دهید. لازم است در این میان صبر و حوصله به خرج دهید و تسلیم نشوید. چرا که تغییر رفتارهای چند ساله به کمی زمان نیاز دارد و در ابتدا ممکن است ذهن ناخودآگاهتان با تغییرات مخالفت کند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *