زبان چرب زبان
روانشناسی زوجین

موانع موثر در ازدواج: مهارت‌های حل مسئله و برقراری رابطه

چه عواملی بر ازدواج ناموفق موثرند؟

عوامل متعددی بر عدم موفقیت ازدواج تاثیر می‌گذارند که برخی از آن‌ها عبارتند از:

1. نداشتن مهارت‌های حل مسئله

هر کسی در مواجه با مسائل و مشکلات زندگی خود به نوع خاصی با آن‌ها برخورد می‌کند. برخی از اصولی برای حل مسئله استفاده می‌کنند که ممکن است مثبت یا منفی باشد. زوج‌هایی که قدرت حل مسئله به شیوه‌ای مثبت را در خود پرورش داده باشند و به جای اعمالی همچون قهر، داد و بیداد و دعوا که شیوه‌های منفی هستند، از بحث و گفتگوی آرام و… استفاده کنند در حل مشکلات و پایداری زندگی خود موفق‌تر خواهند بود. همچنین از مشاوره ازدواج هم می‌توان به عنوان کمک بهره برد.

2. عدم آگاهی زوج‌ها از چگونگی برقراری ارتباط بایکدیگر

زمانی که زن و شوهر روابط متعادل‌تر و صمیمانه‌تری برقرار می‌کنند، در بیشتر موارد موفق‌ترند. بیشتر زوج‌هایی که طلاق می‌گیرند هیچ‌کدام از اصول برقراری رابطه مثبت آگاهی نداشته و یا بیش از حد به روابط مثبت بها داده‌اند، به طوری که بین آن‌ها تنها وابستگی بدون صمیمیت و کشش به‌وجود آمده‌است. بنابراین همان‌طور که سردی روابط موجب رنجش می‌شود علاقه مفرط و بیش از اندازه که حالت چسبندگی و وابستگی ایجاد می‌کند نیز مشکل‌ساز است.

همانطور که گفته شد مشاوره و روانشناسی ازدواج کمک بسیار زیادی به افراد می‌کند تا بتوانند بهترین تصمیم را گرفته و ازدواج موفقی داشته باشند. اما امروزه بسیاری از افراد به دلیل مشغولیت زیاد و کمبود وقت امکان مراجعه حضوری به روانشناس را ندارند و در نیتجه از انجام این کار صرف نظر می‌کنند. مراجعه به مراکز مشاوره روانشناسی این امکان را مهیا کرده تا زوجین در این زمینه بتوان راهنمایی ها و خدمات لازم را دریافت کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *