زبان چرب زبان
بیماری های جنسی

بیماری‌های مقاربت جنسی: علائم، خطرات، و پیشگیری

بیشتر بیماری های مقاربت جنسی علامتی ندارند اما اگر هم موجب علائمی شوند، این نوع علائم خیلی کلی هستند و گاهی شبیه به علائم سرماخوردگی هستند که موارد مختلفی به غیر از بیماری های عفونت جنسی نیز ممکن است موجب آنها شوند. تشخیص علت علائم بیماری های مقاربت جنسی بدون دادن آزمایش های لازم بسیار دشوار است. زنان بیشتر از مردان دچار برامدگی یا جوش در ناحیه تناسلی، خارش یا سوزش ادرار ناشی از عفونت های مقاربت جنسی می شوند. بدون وجود علائم قابل توجه، بیماری های جنسی ممکن است تشخیص داده نشوند و بدون درمان باقی بمانند که ممکن است منجر به عوارض غیر قابل برگشتی مانند نازایی در صورت عدم درمان شود.

چه افرادی در خطر بیماری های مقاربتی قرار دارند؟

هر کسی که از نظر جنسی فعال باشد در خطر بیماری مقاربتی قرار دارد و فرقی نمیکند چه جنسیت، نژاد، طبقه اجتماعی یا جهت گیری جنسی داشته باشد. نوجوانان و جوانان راحت تر از افراد با سن بیشتر به این بیماریها گرفتار می شوند. در سن 25 سالگی نیمی از بزرگسالانی که از نظر جنسی فعال هستند، دچار یک بیماری مقاربتی میشوند. داشتن چند شریک جنسی خطر بیماریهای مقاربتی را افزایش میدهد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای امریکا بیان میکند که برخی از این بیماریها مانند سیفلیس در مردانی که با مرد دیگری رابطه جنسی دارند شایعتر است.

آیا افرادی که تا کنون رابطه جنسی نداشته اند، ممکن است به بیماریهای مقاربتی مبتلا شوند؟

بله. بسیاری از این بیماریها از طریق هر نوع فعالیت جنسی از جمله تماس پوستی یا دهانی میتواند گسترش یابد. به خصوص در مورد بیماریهای مقاربتی که ضایعات یا زخمهای تناسلی ایجاد میکنند این امر صادق است. از طرفی برخی از این بیماریها به طرق دیگر (غیر جنسی) نیز گسترش می یابند.

چگونه به همسر خود بگوییم ؟

اگر فکر میکنید بیماری مقاربتی دارید، هر چه زودتر به اطلاع شریک جنسی خود برسانید. حتی اگر پیش از این تحت درمان قرار گرفته اید یا از کاندوم استفاده میکنید، باز هم ممکن است عفونت را به او منتقل کنید. در برخی بیماریهای مقاربتی پزشک توصیه میکند هر دو زوج همزمان تحت درمان قرار بگیرند. ممکن است مطرح کردن این موضوع دشوار باشد، برخی از نوشتن به جای گفتن استفاده میکنند. در هر صورت باید اجازه دهید همسرتان سوالات خود را بپرسد و احساسات خود راجع به این موضوع را بروز دهد.

بیماریهای مقاربتی و بارداری

زنان باردار باید وجود بیماریهای مقاربتی را بررسی کنند. این بیماریها ممکن است موجب درد، زایمان زودرس و عوارضی در حین زایمان شوند. بسیاری از این بیماریها ممکن است در حین بارداری، زایمان یا پس از تولد نوزاد، از مادر به کودک منتقل شود. تاثیرات بیماریهای مقاربتی بر نوزاد میتواند شامل وزن کم هنگام تولد، مرده به دنیا آمدن، مشکلات عصب شناختی، کوری، بیماری کبدی و عفونتهای جدی باشد. برای به حداقل رساندن این خطرات درمانهایی وجود دارد. درمان در حین بارداری میتواند برخی بیماریهای مقاربتی را درمان کرده و خطر گسترش عفونت به کودک را کاهش دهد.

آیا ممکن است بیماری مقاربتی درمان شده دوباره باز گردد؟

بیشتر درمانهای بیماریهای مقاربتی از شما در مقابل عفونت مجدد محافظت نمیکنند. یک دوره مصرف دارو میتواند سوزاک، سیفلیس، کلامیدیا یا تریکوموناس را درمان کند اما در صورت مواجهه مجدد با عامل بیماری زا عفونت جدید میتواند اتفاق بیفتد. اگر همسر شما درمان نشده باشد ممکن است دوباره از او عفونت را بگیرید و مدام به هم منتقل کنید. اگر احتیاطهای لازم را رعایت نکنید، ممکن است خیلی زود دوباره به بیماری مبتلا شده یا حتی گرفتار نوع دیگری از این بیماری ها شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *